Wij maken op deze website gebruik van cookies.

Deze melding verbergen

Flexen is fun

Vrijdag 19 juni

Ben jij de flexer die we zoeken?
Als we die vraag stellen, dan horen we gelijk een tegenvraag: waarom zou je gaan flexen? En om op die vraag antwoord te kunnen geven, zijn we gaan praten met Lizzy Versteeg, enthousiast “flexer” en Bianca Schreven, teamleidster van de flexpool. Want onbekend maakt onbemind, toch?

De meest opvallende uitspraak van Lizzy is wel ‘ik zou iedereen willen oproepen om massaal te gaan flexen’. Dat die uitspraak komt door haar enthousiasme, dat beseft ze zelf ook direct, want ze nuanceert hem gelijk. ‘Nou, niet iedereen natuurlijk, want dat is weer niet handig, maar werken in de flexpool bevalt mij in ieder geval heel erg goed.’

Vraag en antwoord
De flexpool is ingericht voor het invullen van capaciteitsvragen op diverse afdelingen. Die capaciteitsvraag is niet op alle momenten even groot en even gelijkmatig, en de flexpool biedt ook een oplossing bij ziekte en verlof. Er worden met alle afdelingen afnameafspraken gemaakt, zodat de invulling van de pool kan worden afgestemd op de te verwachten vraag.

De medewerker met een 0- of 1-urencontract heeft meer zeggenschap over de invulling van zijn diensten dan de medewerker met een meer-urencontract. Er wordt verwacht van een medewerker met een meer-urencontract dat zij op alle afdelingen werkzaam kunnen zijn, weekenden en feestdagen werken net als de medewerkers op de vaste afdeling. De match wordt zorgvuldig gemaakt en de medewerker wordt geïnformeerd, er vanuit gaande dat dit akkoord is.

Voordelen
Wat de voordelen zijn, wil Lizzy ons wel graag vertellen: ‘Het steeds op een andere afdeling werken is een enorme verrijking voor jezelf, maar ook voor de afdeling. Want jij ziet op alle afdelingen hoe ze werken en kunt tips geven over een aanpak die ergens anders heel goed werkt.’ En ook Bianca noemt dezelfde voordelen. ‘Je ontwikkelt jezelf constant, maar ook de afdelingen hebben echt baat bij de flexwerkers. Die merken dat ze zelf soms erg vastzitten in hun eigen werkwijze en ze staan steeds meer en meer open voor input van de flexpool.’

Enthousiast
Als we vragen waarom mensen het eigenlijk niet zouden willen, horen we dat er soms wordt opgezien tegen het idee dat je maar zo overal kunt worden ingepland, zonder dat je er iets over te zeggen hebt. Dat je het idee kunt hebben dat je de “rotklusjes” moet doen, die niemand wil en dat je geen zekerheid hebt over werk en inkomen. ‘Maar’, dat wil Lizzy echt met klem zeggen, ‘dat is dus beslist niet zo.’ Van Bianca horen we dat er zelfs flexers zijn die elke dag het plansysteem in de gaten houden, zodat ze als de kippen bij zijn om op leuke diensten en afdelingen in te tekenen. ‘We moeten sommige flexers echt tegen zichzelf in bescherming nemen, want die werken heel graag en heel veel.’

Frisse wind
Bianca ziet die verschuiving echt. ‘In het begin waren de verwachtingen nog wel eens niet helemaal reëel. Een flexwerker heeft natuurlijk niet direct alle kennis van de ins en outs van de vaste ploeg. Als de telefoon bij jullie op een bepaalde manier werkt, dan moet je dat de flexer natuurlijk wel even uitleggen. Maar de flexer komt er altijd fris in en kan soms echt een frisse wind zijn. Dat besef is er nu veel meer.’ Lizzy vult aan: ‘ik weet natuurlijk niet alles, maar ik heb wel een hele veelzijdige ervaring. En dat kan soms echt heel veel meerwaarde bieden! En dat geldt niet alleen voor het team, maar ook voor de cliënten zien we die meerwaarde.’

Match
Bianca vertelt ons dat bij het maken van de juiste match goed wordt gekeken naar de vraag en de capaciteiten van iemand. En dat het voor iemand die net klaar is met de opleiding ook zo ideaal is. ‘Je leert het reilen en zeilen van alle afdelingen en kunt zo ook kijken waar jouw hart ligt. Je wordt binnen korte tijd een echte all-rounder, want je leert er vreselijk veel van. ‘ Lizzy laat nog weten dat het ideaal te combineren is met een gezin en sluit ons gesprek af met ‘wees lief voor de flexer, je kunt er een hoop schik van hebben’.  Nou dat geloven wij graag! 

Er zijn nog vacatures voor VIG-ers!

Stel een vraag

Zorg Adviespunt

Bij het Zorg Adviespunt van SZR kunt u terecht met vragen op het gebied van zorg en behandeling.   Er werken deskundige cliëntadviseurs, die uit het brede pakket aan producten dat SZR biedt, een passend aanbod kunnen doen. Zij kunnen u snel van de juiste informatie, advies en ondersteuning voorzien en zonodig ondersteunen bij de aanvraag van een indicatie.

Samen met u zoeken zij naar de beste oplossing. Zij geven advies op maat en brengen daarvoor, mocht dat nodig zijn, ook graag een bezoek bij u thuis.

Het is voor mij belangrijk dat cliënten de juiste zorg op de juiste plaats ontvangen en dat cliënten tevreden terugkijken op de tijd dat ze zorg hebben ontvangen van SZR.

Saskia Beck Manager Zorg Adviespunt