Wij maken op deze website gebruik van cookies.

Deze melding verbergen

Medewerker van de toekomst

Vrijdag 19 juni

De medewerker van de toekomst (heeft zelf de regie)

Samen werken aan een gezond SZR stopt niet bij scholing en preventie, maar betekent ook iets voor het beleid omtrent ziekteverlof en re-integratie. Dé basis voor dat beleid is het ‘eigen regiemodel’. Ziekteverlof wordt daarmee beter bespreekbaar, je eigen verantwoordelijkheid wordt vergroot en het doel is het ziekteverlofgedrag te veranderen.

Persoonlijk
Als je ziek bent, dan gaat het over jou als persoon. Daarom vraag je ziekteverlof ook altijd persoonlijk aan. Of het nu gaat om ‘normaal’ ziekteverlof, of tijdens je vakantie of vrije dagen. En als dat mogelijk is, ben je natuurlijk beschikbaar voor aangepast werk.

Als dat nodig is voor de beoordeling, dan wordt de bedrijfsarts ingeschakeld. Je krijgt dan een uitnodiging voor zijn spreekuur. En net zo persoonlijk is natuurlijk het einde of gedeeltelijk einde van je ziekteverlof, dus ook dat meld je zelf. Ook als dat einde valt op een vrije of roostervrije dag.

Vakantie
Ben je ziek tijdens je vakantie, dan meld je dat direct. Persoonlijk. Om na je terugkomst de aanvraag te kunnen beoordelen, dien je te zorgen voor een schriftelijke (Engelstalige) verklaring van een arts.

Wil je juist op vakantie tijdens je ziekteverlof, dan heb je toestemming van je leidinggevende nodig. Die overlegt dat eventueel met de bedrijfsarts.

Vaak ziek
Als je in een jaar drie of meer keer ziek bent, dan volgt er een gesprek met je leidinggevende. Samen kijk je naar mogelijk oorzaken en wat er preventief kan worden gedaan. Je kunt ook altijd een afspraak maken voor het preventief spreekuur van de bedrijfsarts voor adviezen over gezondheid, werk en werkomstandigheden.

Alle informatie over het verzuim- en re-integratiebeleid vind je op DKS. Zorg dat je de inhoud van de flyer over het aanvragen van verzuimverlof, het protocol en het beleid kent. Dat is – daar hebben we hem weer – jouw eigen verantwoordelijkheid.

Stel een vraag

Zorg Adviespunt

Bij het Zorg Adviespunt van SZR kunt u terecht met vragen op het gebied van zorg en behandeling.   Er werken deskundige cliëntadviseurs, die uit het brede pakket aan producten dat SZR biedt, een passend aanbod kunnen doen. Zij kunnen u snel van de juiste informatie, advies en ondersteuning voorzien en zonodig ondersteunen bij de aanvraag van een indicatie.

Samen met u zoeken zij naar de beste oplossing. Zij geven advies op maat en brengen daarvoor, mocht dat nodig zijn, ook graag een bezoek bij u thuis.

Het is voor mij belangrijk dat cliënten de juiste zorg op de juiste plaats ontvangen en dat cliënten tevreden terugkijken op de tijd dat ze zorg hebben ontvangen van SZR.

Saskia Beck Manager Zorg Adviespunt