Wij maken op deze website gebruik van cookies.

Deze melding verbergen
Werkwijze hygiënecampagne

 
1. Selectie onderwerpen
De commissie bekeek alle belangrijke protocollen en we kozen een groot aantal elementen uit deze protocollen die belangrijk waren voor een goede hygiëne en infectiepreventie binnen SZR. Sommige waren nog weer belangrijker dan andere en die gaven we een extra prioriteit. Bijvoorbeeld handhygiëne als basis voor alles, dus dit onderwerp moest regelmatig terugkomen.

2. Posters
Hierna maakten we voor alle onderwerpen posters. Iedere actie bestond uit twee posters. Op de ene poster stond een grappige afbeelding of een afbeelding van een herkenbare praktijksituatie. En op de andere stond een korte uitleg. Deze posters werden elke 3 tot 4 weken verspreid. Ze werden op alle locaties van SZR opgehangen in de personeelstoiletten, koffiekamers en zusterposten. En op het intranet MijnSZR plaatsten we een nieuwsbericht. We kozen ervoor om zelfgemaakte posters te gebruiken. Op deze manier probeerden we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de sfeer en cultuur van SZR.
Voor een indruk van de posters, zie de presentaties.

3. Andere promotie-acties
- De posters werden afgewisseld met allerlei ludieke acties zoals:
- Een korte prijsvraag voor een lastig hygiënisch probleem.
- Nagelknippers in cadeauverpakking met een boodschap.
- Stickers om alle handschoenendozen van naam te voorzien.
- Verspreiding van reinigingsdoekjes voor bijvoorbeeld handvatten van tilliften.

4. De artsen, zorgcoaches en verantwoordelijk verpleegkundigen in avond-, nacht- en weekenddiensten werden geschoold.
De reden van deze selectieve scholingen was dat de rol van teamleider was komen te vervallen in de nieuwe organisatiestructuur. De zelforganiserende teams krijgen hun ondersteuning van de zorgcoaches en tijdens diensturen van verantwoordelijk verpleegkundigen.  De zorgcoach heeft de taak om op de afdeling te sturen op kwaliteit van verpleegkundig en verzorgend handelen. De verantwoordelijk verpleegkundigen van de avond-, nacht- en weekenddiensten zijn verantwoordelijk voor ondersteuning van verzorgenden voor verpleegkundige en medische zaken tijdens deze diensturen. Het doel is dat zij samen op de werkvloer de boodschap verder uitdragen die ook te vinden is op alle toiletten, zusterposten en in koffiekamers.

- Hygiëne actieplan
- Effect evaluatie hygiënecampagne

Stel een vraag

Zorg Adviespunt

Bij het Zorg Adviespunt van SZR kunt u terecht met vragen op het gebied van zorg en behandeling.   Er werken deskundige cliëntadviseurs, die uit het brede pakket aan producten dat SZR biedt, een passend aanbod kunnen doen. Zij kunnen u snel van de juiste informatie, advies en ondersteuning voorzien en zonodig ondersteunen bij de aanvraag van een indicatie.

Samen met u zoeken zij naar de beste oplossing. Zij geven advies op maat en brengen daarvoor, mocht dat nodig zijn, ook graag een bezoek bij u thuis.

Het is voor mij belangrijk dat cliënten de juiste zorg op de juiste plaats ontvangen en dat cliënten tevreden terugkijken op de tijd dat ze zorg hebben ontvangen van SZR.

Saskia Beck Manager Zorg Adviespunt