Contrast Lettergrootte

Om de pagina makkelijker te lezen kunt u de pagina vergroten, door in Windows Control met + toets in te drukken (op macOS is het Command met + toets).

Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over SZR. Staat uw vraag er niet tussen? Dan kunt u altijd ons Zorg Adviespunt bellen via 0800-0588. Een e-mail sturen kan ook naar zorgadviespunt@szr.nl

  • Verblijf bij SZR

    Regelt SZR mijn overschrijving bij de gemeente als ik naar SZR ga verhuizen?
    Na uw verhuizing geeft het Zorg Adviespunt uw nieuwe adres door aan de gemeente. De gemeente zorgt ervoor dat uw adreswijziging in de Basisregistratie Personen (BRP) wordt opgenomen. Alle instanties die toegang hebben tot het BRP hoeft u niet te informeren over uw verhuizing. Wilt u weten welke instanties dit zijn? U vindt ze hier.

    Kan ik een verklaring krijgen waaruit blijkt dat ik voor langere tijd bij SZR woon?
    Een verklaring “duurzaam verblijf” vraagt u aan bij ons Zorg Adviespunt.

    Waarom wil SZR mijn bankrekeningnummer weten?
    Voor een paar diensten moet u zelf betalen. Denk bijvoorbeeld aan het TV-signaal. De afdeling financiële administratie gebruikt hiervoor uw bankrekeningnummer.

    Kan ik op rekening kopen bij SZR?
    U kunt op rekening kopen. De cliëntenadministratie regelt dit voor u.

    Hoeveel tijd heeft de wasserij nodig om mijn kleren te wassen?
    Na vier tot zeven dagen krijgt u uw schone was weer terug.

  • Revalideren en behandeling

    Hoe lang duurt de revalidatie?
    Tijdens het opnamegesprek kunnen wij u nog niet vertellen hoe lang uw revalidatie zal duren. De datum wanneer u naar huis kunt hoort u, indien nodig, tijdens een voortgangsgesprek in de eerste weken na uw opname. 

    Kan ik in het weekend een dag of nacht naar huis?
    Dit gaat in overleg met de specialist ouderengeneeskunde.

    Hoe vaak krijg ik een behandeling zoals fysiotherapie of ergotherapie?
    U bespreekt dit met uw therapeuten.

  • Wachtlijst

    Hoe lang is de wachtlijst?
    De medewerkers van ons Zorg Adviespunt kunnen u vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat u in een woonzorgcentrum van SZR terecht kunt.

    Kan ik een aangeboden plaats weigeren?
    Ja, u kunt een plaats weigeren. U bespreekt met een medewerker van het Zorg Adviespunt wat mogelijkheden.

    Als ik word opgenomen op de locatie van mijn tweede voorkeur, blijf ik dan op de wachtlijst staan voor mijn voorkeurslocatie?
    Ja, u blijft met de datum van aanmelding op de wachtlijst staan van uw voorkeurslocatie.

  • Huren

    Wanneer kan ik de huur van mijn huis/appartement opzeggen?  
    Zodra u bij SZR woont én u een indicatie heeft voor langdurig verblijf kunt u de huur opzeggen.

    Kan ik de huur opzeggen bij een tijdelijke indicatie als ik verwacht dat het verblijf langdurig wordt?
    U kunt de huur niet opzeggen.

  • Ontslag en tijdelijk naar huis

    Ik woon permanent op een locatie van SZR. Kan ik een dag of nacht naar huis in het weekend?
    Dit gaat altijd in overleg met de specialist ouderengeneeskunde, SZR is namelijk verantwoordelijk voor uw zorg. Mocht er thuis iets gebeuren, dan neemt u contact op met SZR. U kunt niet om hulp vragen van thuiszorg. Dit krijgt u niet vergoed.

    Hoeveel nachten per week mag ik naar huis?
    U mag maximaal 3 nachten per week naar huis.

    Ga ik met ontslag als de thuissituatie het niet toelaat?
    De zorgmedewerkers en behandelaren bespreken dit met u en/of uw vertegenwoordiger.

  • Partner en familie

    Kan mijn partner mee-eten?
    Ja uw partner kan tegen betaling mee-eten. Als uw partner wil mee-eten dan geeft hij of zij dit minimaal 24 uur van tevoren door aan een zorgmedewerker van uw afdeling.

    Kan mijn partner blijven slapen op het Hospice?
    Uw partner kan blijven slapen op het Hospice. Een medewerker van het Hospice vertelt u er graag meer over.

    Wat zijn de bezoektijden van het Hospice?
    Bezoek mag 24 uur per dag binnenlopen.

     

  • Kosten en vergoedingen

    Hoe hoog is mijn eigen bijdrage van het CAK?
    Wanneer u bij ons komt wonen betaalt u voor de Wlz-zorg een eigen bijdrage aan het CAK. In de video De Wlz en het CAK. Zo werkt het.’ wordt uitgelegd hoe dat werkt. Ook als u ondersteuning zoals dagbesteding of begeleiding  ontvangt via de WMO, dan betaalt u een eigen bijdrage aan het CAK. De indicaties ELV en GRZ voor geriatrische revalidatiezorg of herstelzorg worden vergoed vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). U heeft recht op een vergoeding vanuit uw basisverzekering. De zorgkosten en medicatie vallen onder het eigen risico. Heeft u van het CIZ een Wlz-9b indicatie voor geriatrische revalidatiezorg of herstelzorg? U betaalt dan een eigen bijdrage aan het CAK.

    Voor informatie over uw eigen bijdrage kunt u contact op met het CAK. Op hun website kunt u de eigen bijdrage berekenen. In het artikel “Eigen bijdrage verpleeghuis – hoe zit dat?” krijgt u antwoord op de meest gestelde vragen over de eigen bijdrage.

    Worden de kosten van een verblijf in het Hospice vergoed?
    Heeft u van een  medisch specialist een verwijzing voor Hospicezorg gekregen? Dan wordt dit vergoed door uw zorgverzekeraar of Wlz-zorg. Wat u vergoed krijgt, is afhankelijk van uw indicatie of verwijzing.

     

  • Verzekeringen

    Met welke zorgverzekeraar heeft SZR een contract voor het jaar 2025?
    Op de pagina contracten met zorgverzekeraars vindt u informatie over de zorgverzekeraars waarmee SZR een contract heeft afgesloten voor 2025.

    Kan ik mijn zorgverzekering, WA verzekering en inboedelverzekering opzeggen?
    Wanneer u bij ons komt wonen houdt u een paar verzekeringen. U leest hier welke verzekeringen verplicht zijn en welke verzekeringen wij u aanraden.

    • Zorgverzekering: De basisverzekering moet u houden. In Nederland is het verplicht om minimaal een basisverzekering te hebben. Daarbij is het ook nodig, omdat de Wet langdurige zorg (Wlz) niet alle zorg vergoedt. Een aanvullende verzekering is afhankelijk van uw situatie. Tijdens het intakegesprek bespreekt de cliëntadviseur van het Zorg Adviespunt dit met u.
    • Aansprakelijkheidsverzekering: De aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. Toch kan het verstandig zijn deze te houden. Dan bent u namelijk verzekerd als u per ongeluk schade veroorzaakt aan anderen en/of andermans spullen.
    • Inboedelverzekering: De inboedelverzekering mag u opzeggen. SZR heeft een collectieve inboedelverzekering afgesloten voor alle bewoners. Neemt u waardevolle spullen mee zoals sieraden of een antieke klok? Deze moet u zelf verzekeren.
    • Reis/annuleringsverzekering: U kunt uw reis/annuleringsverzekering opzeggen als u niet meer op reis gaat. Wanneer u bij SZR woont en u gaat een een paar dagen logeren bij bijvoorbeeld uw familie dan heeft u geen reisverzekering nodig.
    • Andere verzekeringen: De overlijdensrisicoverzekering, levensverzekering en uitvaartverzekering kunt u houden als u deze heeft.
  • ZZP

    Wat is een ZZP?
    Een ZZP (Zorg Zwaarte Pakket) beschrijft de ondersteuning of zorg die u nodig heeft als u niet zelfstandig thuis kunt wonen. Er is een ZZP voor mensen die alleen hulp nodig hebben bij de dagelijkse verzorging. Maar er is ook een ZZP voor mensen met bijvoorbeeld een ernstige beperking of een zware vorm van dementie. Voor meer informatie over de inhoud van de ZZP’s kunt u kijken op de website van de overheid.